Nykyajan koulunkäynti

Kouluissa on nykyään aivan erilaista kuin ennen. Esimerkiksi tietokoneita ja tabletteja käytetään paljon.

Tietokoneilla voi harjoitella esimerkiksi matikkaa tai äidinkieltä

Koneilla myös kirjoitetaan paljon.

Koulussa on myös mukavia sohvia ja pehmusteita, jossa on mukavampi tehdä koulutehtäviä.

Torppiksen tulevien ekaluokkalaisten ilmoittautuminen

Koulussamme oli tänään ensi syksyn uusien koululaisten ilmoittautuminen. Rehtorimme Rita otti ilmoittautujat vastaan.

 

Rehtori kertoi, että kello kahdeksan aikaan ilmoittautujia oli eniten. Valitettavasti koulumme alkoi vasta puoli yhdeksältä, emmekä ehtineet pahimman ruuhkan aikaan kuvaamaan.

Kuulimme myös, että ilmoittautujia oli todella paljon. Saattaa siis olla, että tänä vuonna ekaluokkalaisista voi tulla jopa kolme luokkaa.

Aleksis Kiven päivä 10.10 2016

Aleksis Kiven elämää ja elämäntyötä esitettiin elävästi monen eri lukijan voimin. He kaikki aloittivat repliikkinsä:”Olen Aleksis Kivi…”, ja uskon, että yleisölle jäi jotain mieleen kirjailijan elämästä.

Monta Aleksis Kiveä

Kolme Aleksis Kiveä ja nykypäivän koululaisia

Ekaluokkalaiset olivat lukkarin koulussa, kuten Kiven aikaan. Tappelu tuli heti, kun lukkari selkänsä käänsi.

Vaan lukkarin saavuttua paikalle, oli toinen ääni kellossa. Siinä kuorossa toistettiin AAta ja Peetä.

Pullikoinnille ei löytynyt sijaa, lukkari oli ankara mies.

Toistakaa: ”AAA”

AAA..

AAAAA…

Sanokaa AA

 

Rungon ja latvan pamit lauloivat todella kauniisti Oravan laulun sekä Mitä minä huolin, veitikka nuori.

On todella harmi, etteivät vanhemmat ja sukulaiset pääse tänne aamunavauksiin, toivottavasti tämä kirjoitteluni edes välittää tunnelmaa!

terveisin Torppisope

Kummiluokkatoimintaa Torppiksessa

Viidesluokkalaiset lukevat ekaluokkalaisille ääneen

Viidesluokkalaiset lukevat ekaluokkalaisille ääneen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jo pitkään on koulussa ollut tapana, että kummiluokkalaiset auttavat uusia ekaluokkalaisia koulun alkuun, neuvovat, leikittävät ja aluksi ruokailevatkin yhdessä, koska tarjottimen kantaminen voi tuottaa tottumattomalle ylimääräistä haastetta.

Nyt kuitenkin on koulunkäynti alkanut tulla tutummaksi, joten on aikaa vaikka lukea satuja ja tarinoita ääneen, sekä kuunnella niitä.

Oppilaat jakautuivat pieniin ryhmiin eri puolelle koulua ja kokonainen oppitunti siinä vierähti tarinoiden parissa. Joidenkin mielestä aika saattoi jo tuntua liian pitkältä, kuulin, kun viidesluokkalaisten kanssa käytiin palautekeskustelua tapahtumasta.

Aika monta ihmistä mahtuu pieneen sohvaan

Aika monta ihmistä mahtuu pieneen sohvaan

 

 

Saksalaisia vierailta Torppiksessa

Jo perinteeksi muodostunut saksalaisten koululaisten vierailu Torppiksessa päättyi tänään, osittain haikeissakin tunnelmissa.

Ohjelmia valmistellaan Agorassa

 

Viimeisenä koulupäivänään vieraat ja torppislaiset oppilaat esittivät halukkaille alakoululaisille Nutalla monenmoista ohjelmaa Saksasta.

 

 

 

 

 

 

Kuulimme mm. kattavan esityksen Steinhudesta, vieraittemme kotikaupungista, ja saksalaista musiikkia.

Live-musiikkia

Live-musiikkia

 

 

Saimme maistella ruokia, ja ainakin kolmasluokkalaiset oppivat, että Saksassa syödään paljon enemmän leipää kuin täällä Suomessa.

 

Paljon tietoa Saksasta, tällä kertaa suomeksi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Innokkaasti osallistuttiin myös Saksa-aiheiseen tietokilpailuun, liekö voittajia vielä palkitaankin?

Kierrätyskisa 2016

16.5 Pidimme perinteisen lajittelukisan koulussamme. Kaikki koulumme luokat eivät valitettavasti pystyneet osallistumaan. Fiilistä oli kuitenkin senkin edestä. 2ab, 3a, 4a, 6ab, 8a, 9a ja 7-9c luokat pääsivät osallistumaan. Kisan ideana oli siis se, että luokalle annetaan pahvilaatikollinen roskia ja ne pitää lajitella oikeisiin roskiksiin. Samalla luokan suorituksesta otetaan aikaa. Jos roska on kuitenkin mennyt väärään roskikseen tai se ei ole roskiksen sisällä vaan sen vieressä, tulee lisäsekuntteja. Parhaan ajan saanut luokka voittaa. Lajittelemisessa hankalinta oli 03 ja 05 muovit, moni oli laittanut molemmat sekajätteeseen. Helpointa oli lajitella paperit ja kartongit. Lajittelu sujui suurimmaksi osaksi hyvin, ajat olivat mahtavia mutta parhaan ajan sai kuitenkin 6b. Onnea mestareille!blogi3blogi2blogi1IMG_1597IMG_1539IMG_1611

Vierailu Lauttasaaren sähköpajalla

Aluksi opas tuli hakemaan meidät aulasta. Hän kertoi miten erilaisia laitteita käytetään ja mistä sähköä saa. Saimme itse tuottaa sähköä. Pajalla oli erilaisia sähköä tuottavia laitteita.

Musiikkiboksin kahvaa veivaamalla syntyi sähköä. Ensin syttyi diskovalo, minkä jälkeen muistitikkuun syttyi valo. Sitten mp3-soitin alkoi ladata musiikkia. Latauksen jälkeen musiikki alkoi soida.

Vanhanaikaista ompelukonetta polkemalla koneeseen syttyi valo eli polkeminen sai aikaan sähköä. Kun valo oli palanut vähän aikaa, yläpuolella oleva tuuletinkin alkoi pyöriä. Polkemiseen tarvittiin voimaa.

Yhdessä pisteessä kuntopyörää polkemalla saimme veden kiehumaan. Veden lämpötila nousi korkeammalle ja korkeammalle ja oli lopulta 100-asteista. Niin kuumasta vedestä voi tulla palovamma.

IMG_0098

Kun poljimme toista kuntopyörää, siitä meni sähköä junarataan ja juna alkoi liikkua. Lisäksi laitoimme puhelimet lataukseen ja latasimme niitä itse tuottamallamme sähköllä.

Sähköpajalla oli myös vaarallisten laitteiden huone. Siellä näimme esimerkiksi rikkinäisiä jouluvaloja, omatekemän oksaleikkurin ja lampun, joka oli tippunut tyynyn päälle ja tyyny oli meinannut palaa.

IMG_0114

Opimme, että jos lamppuja pitää turhaan päällä, sähköä kuluu. Opimme myös, että rikkinäiset sähkölaitteet ovat vaarallisia eikä niihin saa koskea, koska voi tulla sähköisku. Omia rakennelmia ei pidä tehdä sähkölaitteista. Kuuma sähkölaite voi aiheuttaa tulipalon ja se voi levitä.

4-5C:n oppilaat