Kevätseuranta-peli houkutteli tutkimaan luontoa

Poikkilaakson ala-asteen koululla toisen ja kolmannen luokan oppilaat pelasivat Kevätseuranta-peliä toukokuun alussa.

Koulun idylliseen lähiluontoon tehdyssä luonnontutkimuspelissä piti tunnistaa mm. peipon laulu ja vuokkojen erot. Oppilaat käyttivät pelatessaan omia kännyköitään pienissä kolmen hengen ryhmissä. Yhdellä ryhmällä oli luokan pädi käytössä. Pelaaminen tuntui innostavalta. Osa oppilaista oli jo aiemmin pelannut peliä, mutta olivat innolla mukana toisenkin kerran.

Peliin oli tehty tehtäviä, joiden suorittamisen jälkeen ryhmät saivat pisteitä. Lopussa parhaan pistemäärän saanut ryhmä voitti pelin. Teknisesti peli toimi vallan mainiosti. Ope oli unohtanut pelikentälle jonkun turhan (paikkatieto)rastin, jota oppilaat ihmettelivät. Mutta ensi kerralla sekin on sieltä poissa.

Opettajan sanojen mukaan pelin rakentaminen onnistuu tunnissa, kunhan on ensin harjoitellut ja tehnyt yhden pelin. Pelien uudelleen säätäminen on minuuttien työ. Aikaa menee siihen, että tekee asiat toisin kuin on aiemmin tehnyt. Oppisisältöjen muuttaminen pelimäiseen muotoon on työläintä, mutta siihenkin tottuu. Ja kun näkee oppilaiden innon pelikentällä, niin se palkitsee rakentamaan toisenlaista opetusta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *